Pere ja kogukonna kriisiolukorraks valmistumine

 

1. Praktilisi nõuandeid, kuidas kriisideks valmistuda ja neis käituda leiad aadressilt: www.kriis.ee ja Päästeameti kodulehelt.

      Käitumisjuhised võimalike kriisidega toimetulekuks

  • Varu koju oma pere jaoks piisav kogus joogivett, ravimeid ja toitu, sh arvesta ka koduloomadega. Toitu varudes soeta toiduaineid, mida sööd ka tavaolukorras ja mis ei rikne liiga kiiresti.
  • Varu koju taskulamp või patarei toitel lamp, varupatareid, küünlad, tikud.
  • Varu koju piisav kogus sularaha.
  • Veendu, et su telefon, nutiseade, arvuti jms on parooliga kaitstud. Võimalusel kasutada 2 astmelist autentimist. Ära ava kahtlaseid linke ega anna oma isikuandmeid ega paroole ei telefoni ega e-kirja teel mitte kellelegi. Kui sul tekib kahtlus, siis teavita politseid.
  • Kontrolli, et autol oleks paak alati pooltäis.
  • Soeta endale patareide, dünamo või päikesepatareidega töötav raadio. Uudiseid ja kriisiinfot saad kuulata ka autoraadiost.
  • Mõtle läbi, kas Sinu lähedased või tuttavad võivad kriisiolukorras abi vajada, ja lepi nendega kokku, kuidas omavahel ühendust hoiate. Arvesta seejuures, et kriisi korral ei pruugi tavapärased sidevahendid toimida.
  • Koosta loetelu naabri, kogukonna olulisimate isikute ning omavalitsuse ja riigi asjaomastest kontaktandmetest, et saaksid kriisi ajal kiiresti ja tõhusalt tegutseda.
  • Hoia akupank alati laetuna, et saaksid vajaduse korral mobiiltelefoni laadida.
  • Võimalusel hoia autos mobiilitelefoni laadija, teede atlas, lumelabidas, soe tekk, taskulamp.
  • Kontrolli enda ja oma lähedaste ID-kaardi kehtivust, vajadusel alusta pikendamist.
  • Mõtle läbi, kuhu või kelle juurde sa saad minna, kui oma kodus mingil põhjusel olla ei saa (nt elektrikatkestus).

Kriisiks valmistumine toob meelerahu

2. Hakka vabatahtlikuks!

Kui soovid vabatahtlikuna teisi abistada ja ühiskonna heaks tegutseda, liitu mõne vabatahtliku organisatsiooniga:

3. OLE VALMIS nutirakendus

Lae oma mobiilsesse seadmesse alla Naiskodukaitse väljatöötatud käitumisjuhiste äpp „Ole valmis!". Rakenduse saab tasuta alla laadida ning see on kasutatav ka ilma internetiühenduseta. Rakenduse kohta saad rohkem lugeda SIIT.

4. Abi saamine kriisiolukorras

Olulised kontaktid:

  • Hädaabinumber 112 
  • Mürgistusinfo 16 662 (Terviseameti hallatud infonumbril vastatakse: E 9–21; T–P 24h). 
  • Elektrilevi rikketelefonilt 1343 saab infot elektrikatkestuste korral
  • Keskkonnainspektsiooni infotelefonil 1247 saab anda teada avastatud keskkonnareostusest või reostusohust, massiliselt surnud loomade või lindude avastamisest või mistahes keskkonnaalasest õigusrikkumisest. 
  • Maanteeinfokeskus ootab teateid takistustest sõiduteel, 1510.
  • Perearsti nõuandeliin 1220 annab nõu tervisemurede korral, mis ei vaja kiirabi sekkumist. 
  • Lastearsti nõuandeliin 1599 töötab E-P kell 8-24, kõneminuti hind on 1 euro.
  • Naiste tugiliin 1492 on anonüümne abivõimalus lähisuhtevägivalla all kannatavatele naistele.
  • Lasteabitelefon 116 111 on ööpäevaringne tasuta teenus, et teatada abivajavast lapsest või küsida nõuannet lastega seotud teemadel.
  • Riigi Ilmateenistuse tasuline ilmainfo 9001 032 – kõneminuti hind 1,10 eurot.
  • Päästeala infotelefoni 1524 kaudu saab küsida nõuandeid kodu turvalisuse kohta ning teavitada ametnikke ohtlikest ehitistest.
  • Välisministeeriumi 24h infotelefon + 372 5301 9999 annab nõu ja abi välisriigis hädas olles.

Üle-eestiliselt kasutatavad ametkondade abi- ja infotelefonid leiad SIIT

Kriisireguleerimise tegevuste korraldamiseks on Jõgeva vallas moodustatud kriisikomisjon. Kriisimeeskond pannakse kokku tulenevalt kriisi iseloomust. Kriisimeeskonnas on alati Jõgeva valla kriisikomisjoni esimees ja kommunikatsioonijuht, Vastavalt kriisi iseloomule kaasatakse vastavad ametnikud.