Jõgeva vallavalitsus sai Leader-meetmest toetust projektile „Jõgeva valla ettevõtja – ettevõtlik, koostööaldis ja uuendusmeelne". Projekti eesmärgiks on Jõgeva valla ettevõtjate koostöövõrgustiku loomine, koostöö suurendamine ja ettevõtjate ettevõtlusaktiivsuse kasvatamine.
Projekti tegevusteks on ühiste koolituste, infopäevade ja seminaride korraldamine, kontaktide vahetamine, ettevõtete külastuste korraldamine ja erinevate osapoolte kokku toomine. Üheks projekti tegevuseks on ka valla ettevõtjate tegemiste kajastamine kohalikes väljaannetes ja sotsiaalmeedias.
Palamusel tehakse kvaliteetset metallitööd
Indrek Õim kinnitas oma kahekümneaastasele ettevõtluskogemusele tuginedes, et tootjal on võimalik ellu jääda ka Palamuse-suguses väikeses kohas tegutsedes. FOTO: RIINA MÄGI
Palamuse pole kuulus üksnes oma kirjandusliku tausta poolest, vaid ka selle poolest, et seal osatakse teha kvaliteetset metallitööd. Palamuse osaühingus Auto ja Metall valmistatud kastidega veokeid sõidab ringi mitmes Euroopa riigis.
Pisut enam kui kakskümmend aastat tagasi käis kõnealuse firma omanik ja juht Indrek Õim Soomes tööl. Ühel hetkel sai temast aga Soome tööandja äripartner.
„Otsustasime ühisfirma luua ja hakata Eestis metallitööd tegema," ütles Indrek Õim.
Tootmist alustati 1999. aasta 1. aprillil ehk täpselt 20 aastat tagasi. Kümme aastat hiljem ostis Õim Soome omaniku osa välja ja sai firma ainuomanikuks. Praegu on õigupoolest tegemist kaksikfirmaga: Auto ja Metalli kõrvale loodi 2003. aastal OÜ Starmast. Ka kakskümmend töötajat (enamik neist on pärit Jõgeva valla eri paigust, aga kaugemad käijad on Mustveest ja Palalt) jagunevad kahe ettevõtte vahel.
Alustati omal ajal kuue inimesega ning esialgu valmistati prügi- ja vanarauakonteinerid. Praegu on põhitoodanguks kallurautode pealisehitused. Need lähevad partnerite vahendusel nii Eestisse kui ka mujale. Juba mitu aastat on Palamuse firma näiteks koostööd teinud Scania Soome esindusega. Nad teevad tehasest tulevale veoautole, millel on, piltlikult öeldes, vaid kabiin ja rattad, valmis täpselt sellise pealisehituse, nagu auto tulevane omanik soovib. Praeguseks on Palamuse firma teinud Scaniale kümmekond pealisehitust. See tähendab, et autod on saanud vaheraami, kasti, hüdraulika, lisavarustuse jne.
Eestis on Auto ja Metalli oluliseks koostööpartneriks Tallinna lähedal tegutsev OÜ Pro Lift, kes pakub samuti valmislahendusi tehasest tulnud raamautodele. Sellest firmast tulnud teehooldusmasinatel on enamasti peal Palamusel valmistatud kastid.
„Kõige lähemad meil tehtud pealisehitusega autod töötavad meie oma valla osaühingus Moreen," ütles Indrek Õim.
Kastid ja postid
Tema sõnul tellis üks Läti teehooldusfirma selleks suveks tervelt kaheksa auto pealisehitused. Nii et Auto ja Metalli mehed peavad kätel päris kiiresti käia laskma. Minev kaup on ka alltöövõtu korras Võhma firmale Prenton OÜ valmistatavad metsaveopostid: metsaveoautosid ostetakse praegu päris palju ja seepärast on postidel hea minek.
„Detsembrist saati tegelevad meil kaks meest ainult postide valmistamisega. Seitsme aasta jooksul oleme neid teinud oma 700 tükki," sõnas Indrek Õim.
Omaette rühma moodustavad loomapidajatele mõeldud tooted: loomade kogumisaiad, söödasõimed, -boksid ja -piirded, loomade vedamiseks mõeldud haagised jms. Need kannavad OÜ Starmast firmamärki.
„Just farmi- ja karjamaatarvikuid tootes elasime üle kõige raskema, 2008. aasta majanduskriisi aja. Töötajate arv langes viiele, aga jäime ikka vee peale," meenutas Indrek Õim.
Tavatoodete kõrval on Palamuse metallifirmast tellitud ka erilisemaid asju. Suviti Kuremaa järvel sõitva lõbusõidulaeva Linda konstruktsioonidki on näiteks seal valminud.
Klientide nappuse üle ei saa Auto ja Metall kurta tänu sellele, et firma on paindlik ja teeb tellijale „rätsepatööna" just selle, mida too tahab. Ka kvaliteedi üle ei nuriseta. Tavaterase asemel tehakse kallurikastid näiteks vastupidavamast ja kergemast eriterasest, tänu keevitusrobotile on aga keevisõmblused ilusad. Toodangu kvaliteedi tõstmiseks on tulnudki kogu aeg investeerida: lisaks keevitusrobotile on soetatud väiksemaid keevitusseadmeid, plasmalõikuspink, keevitusruumi ventilatsiooniseadmed jne. Seadmete ostuks, ruumide laiendamiseks ja muudeks arendustegevusteks on taotletud toetusi PRIA-st, Leader-programmist ja EAS-ist. EAS-ist saadud innovatsioonitoetus võimaldas tellida OÜ-lt Markeer kallurikastide ja poolhaagiste digijooniste paketid. Tootmine muutus tänu neile lihtsamaks ja kiiremaks.
Oma liistude juurde
Tänu heale masinapargile saab Auto ja Metall pakkuda praegu mitut nõutud teenust: veoautode värvimisteenust ning liivapritsi-, keevitus- ja plasmalõikusteenust. Enamasti kasutavad neid Eesti firmad, aga kliente tuleb ka Soomest. Auto ja Metalli toodangut on müüdud õige mitmesse Euroopa riiki: Lätti, Leetu, Soome, Rootsi ja Norrasse. Üks toode on läinud isegi Kanadasse.
„Tootjal on võimalik ellu jääda ka väikeses kohas," ütles Indrek Õim oma kahekümneaastasele ettevõtluskogemusele tuginedes. „Kui sa esimeste raskuste ilmnedes kohe uut asja tegema ei torma, vaid oma liistude juurde jääd, tuleb ükskord stabiilsus. Ja kui paned rõhku kvaliteedile, tulevad tellijad su juurde ikka ja jälle tagasi."
Lisaks sellele, et Auto ja Metall paarikümnele inimesele tööd annab, toetab firma ka jalgrattaklubi Vooremaa Centrum ja Kalevipoja rattamaratone: nii Indrek Õim kui ka teine selle firma raudvara, keevitaja Aivar Aruväli, on endised rattasportlased. Hiljuti maksis firma aga kinni Kuremaal korvpalli mängimas käivate väikeste Palamuse tüdrukute võistlussärgid.
„Müts maha selliste meeste ees, kes noorte sportimisele õla alla panevad!" ütles korvpallientusiast Raivo Tralla.
Kunagistel trennikaaslastel Indrek Õimul ja Aivar Aruväljal on nüüd hea meenutada, kuidas nad kakskümmend aastat tagasi Palamuse metallifirmat üles ehitama hakkasid.
„Nii, nagu Eesti koondises ratast sõites, saab ka täna Aivarile 100 protsenti kindel olla," ütles Indrek Õim.
RIINA MÄGI